De Algemene Vergadering van Aandeelhouders in Coronatijd

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders in Coronatijd

Corona. Een woord dat velen tot voor kort niet zouden hebben gekoppeld aan het virus dat  inmiddels de gehele wereld in zijn greep heeft. Het nieuws in de kranten en op tv wordt bijna geheel gewijd aan de gevolgen die de huidige crisis heeft voor allerlei sectoren binnen onze samenleving. Ook ondernemers ondervinden inmiddels de gevolgen, die zeer uiteenlopend van aard zijn.

Ondanks alle beperkingen die zijn opgelegd om het virus onder controle te krijgen, zullen er binnen ondernemingen desondanks besluiten moeten worden genomen. Voor diverse besluiten is het echter noodzakelijk dat die desbetreffende besluiten worden genomen door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). Denk bijvoorbeeld aan het besluit om de jaarrekening goed te keuren en vast te stellen of besluiten tot benoeming, schorsing of ontslag van bestuurders en/of commissarissen.

Kan een AVA echter wel worden gehouden met inachtneming van de door de overheid opgelegde maatregelen?

Digitale of elektronische vergadering

Fysieke bijeenkomsten, waaronder het houden van een AVA, zijn tot (vooralsnog) 1 juni 2020 niet toegestaan. De vraag is dus aan de orde welke mogelijkheden er wel zijn. Een voor de hand liggend alternatief is het houden van een AVA op afstand, bijvoorbeeld digitaal via de diverse platforms die daarvoor worden aangeboden. Om dit mogelijk te maken moet in de statuten van de vennootschap dan de mogelijkheid zijn opgenomen dat een aandeelhouder via een elektronisch communicatiemiddel kan deelnemen aan de vergadering en op die manier het stemrecht kan uitoefenen.

Voor zover die mogelijkheid in de statuten wordt geboden, is het echter nog steeds van belang dat er een fysieke AVA wordt gehouden, in beginsel in de plaats die in de statuten is bepaald of de gemeente waar de vennootschap haar statutaire zetel heeft. Bij die fysieke AVA moet in ieder geval de voorzitter aanwezig zijn. Het is dan ook nog niet mogelijk om de vergadering volledig digitaal te laten verlopen; er moet nog steeds een fysieke bijeenkomst plaatsvinden, zij het in sterk afgeslankte vorm.

Indien de statuten de mogelijkheid geven om via een elektronisch communicatiemiddel deel te nemen aan de vergadering, dient nog wel te worden gewaarborgd dat de desbetreffende aandeelhouder(s) rechtstreeks kunnen kennisnemen van de vergadering en deze aandeelhouders het stemrecht uit kunnen oefenen. De desbetreffende aandeelhouders ‘op afstand’ moeten wel geïdentificeerd kunnen worden, bijvoorbeeld door de aandeelhouders voorafgaand aan de vergadering een unieke persoonlijke code te sturen waarmee ze kunnen inloggen.

Conclusie

Met inachtneming van het voorgaande zijn er dus mogelijkheden om in deze crisistijd besluiten te laten nemen door de AVA. Belangrijke kanttekening is echter wel dat de aandeelhouders niet verplicht kunnen worden om deel te nemen aan een digitale/elektronische vergadering.  Vrijwillige medewerking van de desbetreffende aandeelhouders is dus een voorwaarde om via een elektronische vergadering rechtsgeldige besluiten te kunnen nemen.

Door de uitbraak van het Coronavirus staan ondernemers onverwacht voor uitdagingen van uiteenlopende aard. Alderse Baas Advocaten snapt ondernemers en is ook in deze tijd beschikbaar voor het beantwoorden van uw vragen.

Een update op deze blog leest u hier.

ADVOCATENKANTOOR ALDERSE BAAS

Wij zijn er om jou te helpen!

Door deze website te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten