Vergeet niet tijdig te klagen wanneer er gebreken blijken aan de gekochte zaak!

Vergeet niet tijdig te klagen wanneer er gebreken blijken aan de gekochte zaak!

Indien je als consument een zaak koopt en na aflevering van de betreffende zaak vertoont de zaak gebreken, vergeet dan niet tijdig te klagen bij de verkoper. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat je de overeenkomst bijvoorbeeld niet meer kunt ontbinden en vast zit aan de koop.

Voorbeeld

Stel; een consument koopt van een handelaar een dressuurpaard. Het paard wordt aan de consument geleverd. Op grond van artikel 7:17 lid 1 BW moet de geleverde zaak, in dit geval het paard, aan de overeenkomst beantwoorden. In dit geval mag de koper verwachten dat het paard gezond is en geschikt voor de dressuursport. Stel dat het paard na een maand kreupel begint te lopen.

Indien een gebrek zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart wordt in geval van een consumentenkoop vermoed dat het paard bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord.

Klachtplicht

De koper, van in dit geval het (dressuur)paard, heeft op grond van artikel 7:23 lid 1 BW een klachtplicht. De koper die consument is dient binnen bekwame tijd na de ontdekking van het gebrek bij verkoper over dit gebrek te klagen. Een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking is in ieder geval tijdig. Laat koper dit na dan verliest hij mogelijk het recht om bijvoorbeeld de koopovereenkomst te ontbinden en zit hij vast aan de koop.

Arrest Hoge Raad 15 februari 2019

Aan de Hoge Raad werd onlangs, in het arrest van 15 februari 2019, NJ 2019/92, de vraag voorgelegd wanneer de klachttermijn bij een consumentenkoop begint te lopen. In die zaak ging het tevens om de koop van een dressuurpaard. Kort na de levering liep het paard niet goed. De koper heeft eerst een masseur ingeschakeld om het probleem te verhelpen. Het probleem bleef. Koper heeft vervolgens onderzoek laten verrichten door een dierenarts. Daaruit bleek dat het paard al op het moment van aflevering gebreken had waardoor het paard niet aan de overeenkomst beantwoordde. De vraag rees wanneer de klachttermijn begon te lopen waarna binnen bekwame tijd dient te worden geklaagd. Was dat (1) ten tijde van het constateren van de gebreken of (2) na het onderzoek door de dierenarts waaruit bleek dat het paard niet aan de overeenkomst beantwoordde ten tijde van de aflevering. De Hoge Raad overweegt dat  de koper binnen bekwame tijd dient te klagen na ontdekking van de non-conformiteit; dus binnen bekwame tijd na het onderzoek door de dierenarts waaruit bleek dat het paard niet aan de overeenkomst beantwoordde ten tijde van de aflevering.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van deze blog, neem dan contact op met mw. mr. F.M. (Femke) Postma

ADVOCATENKANTOOR ALDERSE BAAS

Wij zijn er om jou te helpen!

Door deze website te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten