Tweedehands auto, wel of geen (wettelijke) garantie?

Tweedehands auto, wel of geen (wettelijke) garantie?

Misschien heeft u het zelf wel eens meegemaakt: net een, voor u nieuwe, auto gekocht en na tien kilometer komt er rook onder de motorkap vandaan. Het voorstaande is misschien een extreem voorbeeld, maar ik word niet zelden benaderd door consumenten die een conflict hebben met een professionele autoverkoper over een gebrek aan hun tweedehands auto. Het conflict gaat vaak over een gebrek dat zich pas na de aankoop voordoet. Wanneer de consument de autoverkoper confronteert met het gebrek deelt deze vaak mede dat hij niet aansprakelijk is voor het gebrek, omdat geen garantie is overeengekomen. Daarnaast wordt door de autoverkoper vaak naar voren gebracht dat de aangekochte auto een oudere auto betreft, waarvan je nu eenmaal kan verwachten dat deze gebreken gaat vertonen naarmate hij ouder wordt.

Na de argumenten van de autoverkoper aangehoord te hebben kun je twee dingen doen. Je kunt knikken en de autoverkoper vragen het gebrek te verhelpen en jou vervolgens een rekening te sturen, dan wel het gebrek elders te laten verhelpen. Je kunt er ook voor kiezen deze blog verder te lezen om te bekijken of er andere mogelijkheden bestaan om het gebrek kosteloos te laten verhelpen.

Non-conformiteit (wettelijke garantie)

Is een professionele autoverkoper, ondanks het feit dat geen contractuele garantie overeengekomen is, toch aansprakelijk voor een gebrek aan een door hem aan jou verkochte auto?

 Naast een eventueel tussen partijen overeengekomen contractuele garantie, bestaat wettelijke garantie. Wettelijke garantie hoef je niet overeen te komen. De wet stelt verplicht dat een afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Dit is het uitgangspunt bij een overeenkomst. Maar wanneer beantwoordt de afgeleverde zaak aan de overeenkomst? Kan iedere koper dan zomaar roepen dat de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt en dat de autoverkoper daarom het gebrek maar moet verhelpen?

De zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de autoverkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Maar wat mag de koper dan op basis van de overeenkomst verwachten?

De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. In geval van een tweedehands auto mag de koper bijvoorbeeld verwachten dat de wielen van de auto kunnen rollen, dat de motor en de versnellingsbak de auto kunnen voorttrekken en dat het dak van de auto de bestuurder beschermt tegen de elementen.

Maar wat nu als de auto niet de eigenschappen bezit voor normaal gebruik?

De meeste autoverkopers zijn vaak van mening dat gebreken aan de pas aangekochte auto tot het risico van de koper behoren, immers een tweedehands auto is nu eenmaal niet nieuw.

De koper van een tweedehands auto weet dat de door hem/haar aangekochte auto niet nieuw is, maar mag- zoals ik eerder al schreef- verwachten dat de auto de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn.

Welke mogelijkheden heb je als je een gebrek aan jouw pas aangekochte auto ontdekt? Allereerst adviseer ik je de autoverkoper te bellen en hem te confronteren met het gebrek. De mogelijkheid bestaat dat de autoverkoper aan de hand van jouw telefonisch contact toezegt het gebrek kosteloos te herstellen. Let op! Deze toezegging moet bij voorkeur schriftelijk gebeuren, zodat je kunt bewijzen dat je deze afspraak gemaakt hebt.

Als de autoverkoper het gebrek niet kosteloos wil verhelpen, zend je de autoverkoper een ingebrekestelling. Dit is een korte e-mail/brief waarin je kort uitlegt wat de situatie is en welk gebrek de auto vertoont. Tot slot vermeld je wat je precies wilt van de autoverkoper. In de meeste gevallen wil je dat de autoverkoper het gebrek kosteloos herstelt. Daarnaast kun je in sommige gevallen de overeenkomst (laten) ontbinden, echter de wet stelt aan ontbinding aanvullende eisen. In het bestek van deze blog zal ik deze aanvullende eisen niet bespreken.

Naast jouw (hoofd)vordering kun je ook nog schadevergoeding vorderen van de autoverkoper. Deze schade kan bijvoorbeeld gelegen zijn in de kosten voor de vaststelling van het gebrek door een expert of in de kosten voor transport.

Bewijslast

Bij een overeenkomst tussen een consument en een professionele autoverkoper is sprake van een consumentenkoop. Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien het gebrek aan de auto zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart.

Als ik dus een oudere auto koop waarvan de motor binnen zes maanden na aankoop een gebrek vertoont, wordt vermoed dat de auto al bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordde. Het gevolg is dat de professionele autoverkoper moet bewijzen dat de auto bij aflevering wel aan de overeenkomst beantwoordde.

Let op: het moet wel gaan om een gebrek/eigenschap dat normaal gebruik niet meer mogelijk maakt.  Een kapotte ruitenwisser of een kapot lampje voldoet niet aan dit criterium. Dit geldt weer wel als de autoverkoper bij verkoop heeft medegedeeld dat de ruitenwisser en het lampje pas vernieuwd zijn.

Wat nu als het gebrek aan de auto zich openbaart na zes maanden na aankoop? In dat geval kan de consument ook een beroep doen op non-conformiteit. Wel dient de consument dan zelf te bewijzen dat de auto bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordde. Dit kan voor de consument een bewijsprobleem opleveren.

Conclusie

Ook wanneer in de koopovereenkomst geen garantie is overeengekomen kan een consument een beroep doen op non-conformiteit. Het is van belang dat de auto niet langer de eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik.

Je hebt als consument meer rechten dan je in eerste instantie denkt. Ook bij tweedehands auto’s.

 Vragen?

Mocht u vragen hebben over een gebrek aan (bijvoorbeeld) uw auto dan toets ik uiteraard graag of een beroep op non-conformiteit in uw geval haalbaar is en welke stappen u vervolgens moet nemen. U kunt daarvoor vrijblijvend contact met mij opnemen.

Mr. P.J. Hiemstra

ADVOCATENKANTOOR ALDERSE BAAS

Wij zijn er om jou te helpen!

Door deze website te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten